Podczas ostatniej sesji Rada Gminy zdecydowała o waloryzacji obowiązujących dotychczas opłat za odbiór odpadów komunalnych.
Stawka zmieni się od 1 stycznia 2025 r. z 11,85 zł/m3 na 14,50 zł/m3.
Jest to pierwsza waloryzacja opłaty „śmieciowej” od 2019 roku.
Dla przypomnienia w naszej gminie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest określana na podstawie ilości wody zużywanej w danej nieruchomości na cele komunalne i stanowi iloczyn ilości zużytej wody i stawki opłaty za 1 m3 wody.
Poniżej wyjaśniamy, z czego wynika konieczność wprowadzenia waloryzacji.
- WZROST LICZBY KILOGRAMÓW ŚMIECI NA MIESZKAŃCA
Obserwujemy wzrost produkcji śmieci w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W roku 2019 masa odpadów odebranych sprzed nieruchomości wynosiła średnio 428 kg na 1 mieszkańca, według danych za rok 2023 liczba ta wzrosła już do 480,16 kg na osobę.
- WZROST KOSZTÓW REALIZACJI USŁUGI
Drugim z kluczowych powodów jest fakt, że o ponad 20% wzrosły koszty realizacji usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.
- Umowa zawarta z firmą Jarper na odbiór śmieci w okresie od listopada 2022 r. do 31 grudnia 2024 r.
- 30 028 387,07 zł – łączny koszt realizacji usługi w okresie umownym (okres 2 lat).
- 1 154 937,96 zł – średni miesięczny koszt realizacji usługi.
- Umowa zawarta z firmą Jarper w październiku br. na okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r.
- 20 815 095,31zł – łączny koszt realizacji usługi w okresie umownym (okres 1 roku).
- 1 387 673,02 zł – średni miesięczny koszt realizacji usługi.
W porównaniu z poprzednią umową, koszt realizacji usługi wzrósł o 20,15 %.
- WZROST INFLACJI ORAZ CEN PALIW, ENERGII I PŁACY MINIMALNEJ
Bezpośredni wpływ na wzrost kosztów realizacji usługi odbioru i zagospodarowania odpadów mają takie czynniki jak wzrost wskaźnika inflacji oraz cen paliw, energii i płacy minimalnej. Rosnące koszty powodują, że nieunikniony jest także wzrost opłat.
- ZBILANSOWANIE SYSTEMU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się bilansować. Dlatego stawka jest kalkulowana tak, żeby wynik wyszedł „na zero”. Czyli w praktyce wpływy od mieszkańców mają równoważyć się z kosztami wywozu i zagospodarowania odpadów. Do chwili obecnej system bilansował się w pełni, tzn., że środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszone przez właścicieli nieruchomości w pełni pokrywały koszty systemu. Wypracowana w poprzednich latach nadwyżka została skonsumowana w tym i poprzednim roku.
Biorąc pod uwagę ponad 20 proc. wzrost kosztu realizacji usługi, aby utrzymać dotychczasową samowystarczalność systemu, niezbędne jest podniesienie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przeciwnym wypadku brakująca kwota będzie musiała zostać pokryta ze środków budżetowych niepochodzących z opłat za śmieci, czyli podatków Mieszkańców. Odbyłoby się to kosztem zrezygnowania z planowanych w gminie w przyszłym roku inwestycji.
Warto także zaznaczyć, że Gmina nie może zarabiać na śmieciach. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być przeznaczone na inne cele.
JAK ZOSTAŁA OBLICZONA NOWA STAWKA?
Nowa stawka opłaty została skalkulowana w oparciu o ilość wody zadeklarowaną przez właścicieli nieruchomości w złożonych deklaracjach, w stosunku do kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w przyszłym roku.
Koszty te obejmują:
- odbiór, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
- tworzenie i utrzymanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, w tym zagospodarowanie dostarczonych przez mieszkańców odpadów,
- edukację ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,
- obsługę administracyjną gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Przypominamy także o:
REGULARNYM UISZCZANIU OPŁAT
Nie wszyscy Mieszkańcy gminy Lesznowola poczuwają się do obowiązku współfinansowania gospodarki komunalnej. Część figurujących w systemie osób nie uiszcza opłaty za odbiór produkowanych przez siebie śmieci, dlatego ściągalność opłaty za odbiór odpadów nie jest stuprocentowa – wynosi około 90 proc.
SEGREGOWANIU ODPADÓW
W naszej gminie wytwarzamy najwięcej odpadów zmieszanych, które stanowią ok. 55% masy wszystkich odpadów. Następne pod względem ilości są odpady zielone, stanowiące ok. 18,5%, dalej frakcje surowcowe (papier, plastik, metal i szkło, w tym zmieszane odpady opakowaniowe) – ok. 17,96% oraz gabaryty – ok. 5%. Pozostałe 9,5% stanowią: odpady bio kuchenne, zużyte opony, przeterminowane leki, baterie, itp.
Koszty odbioru i zagospodarowania niesegregowanych odpadów komunalnych są najwyższe, co wynika przede wszystkim z wysokich kosztów ich zagospodarowania.
Jakość segregacji jest istotna w kontekście osiągnięcia ustawowo wymaganych poziomów odzysku i recyklingu. W roku 2023 wymagany poziom wynosił 35%, w bieżącym wynosi 45%, natomiast w 2025 roku ma to być 55% w stosunku do całej masy wytworzonych odpadów. Przy obecnej jakości prowadzonej u źródła segregacji, będzie to bardzo trudne do osiągnięcia.
W przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów gminom grożą wysokie kary, które mogą także wpłynąć na wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.