×

Pogoda

Kalendarz wydarzeń

🕑 4 min.

Podczas ostatniej sesji Rada Gminy zdecydowała o waloryzacji obowiązujących dotychczas opłat za odbiór odpadów komunalnych.

Stawka zmieni się od 1 stycznia 2025 r. z 11,85 zł/m3 na 14,50 zł/m3.

Jest to pierwsza waloryzacja opłaty „śmieciowej” od 2019 roku.

Dla przypomnienia w naszej gminie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest określana na podstawie ilości wody zużywanej w danej nieruchomości na cele komunalne i stanowi iloczyn ilości zużytej wody i stawki opłaty za 1 m3 wody.

Poniżej wyjaśniamy, z czego wynika konieczność wprowadzenia waloryzacji.

  1. WZROST LICZBY KILOGRAMÓW ŚMIECI NA MIESZKAŃCA

Obserwujemy wzrost produkcji śmieci w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W roku 2019 masa odpadów odebranych sprzed nieruchomości wynosiła średnio 428 kg na 1 mieszkańca, według danych za rok 2023 liczba ta wzrosła już do 480,16 kg na osobę.

Wykres - odpady komunalne GL
  1. WZROST KOSZTÓW REALIZACJI USŁUGI

Drugim z kluczowych powodów jest fakt, że o ponad 20% wzrosły koszty realizacji usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.

  1. Umowa zawarta z firmą Jarper na odbiór śmieci w okresie od listopada 2022 r. do 31 grudnia 2024 r.
  • 30 028 387,07 zł – łączny koszt realizacji usługi w okresie umownym (okres 2 lat).
  • 1 154 937,96 zł – średni miesięczny koszt realizacji usługi.
  1. Umowa zawarta z firmą Jarper w październiku br. na okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r.
  • 20 815 095,31zł – łączny koszt realizacji usługi w okresie umownym (okres 1 roku).
  • 1 387 673,02 zł – średni miesięczny koszt realizacji usługi.

W porównaniu z poprzednią umową, koszt realizacji usługi wzrósł o 20,15 %.

  1. WZROST INFLACJI ORAZ CEN PALIW, ENERGII I PŁACY MINIMALNEJ

Bezpośredni wpływ na wzrost kosztów realizacji usługi odbioru i zagospodarowania odpadów mają takie czynniki jak wzrost wskaźnika inflacji oraz cen paliw, energii i płacy minimalnej. Rosnące koszty powodują, że nieunikniony jest także wzrost opłat.

  1. ZBILANSOWANIE SYSTEMU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się bilansować. Dlatego stawka jest kalkulowana tak, żeby wynik wyszedł „na zero”. Czyli w praktyce wpływy od mieszkańców mają równoważyć się z kosztami wywozu i zagospodarowania odpadów. Do chwili obecnej system bilansował się w pełni, tzn., że środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszone przez właścicieli nieruchomości w pełni pokrywały koszty systemu. Wypracowana w poprzednich latach nadwyżka została skonsumowana w tym i poprzednim roku.

Biorąc pod uwagę ponad 20 proc. wzrost kosztu realizacji usługi, aby utrzymać dotychczasową samowystarczalność systemu, niezbędne jest podniesienie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przeciwnym wypadku brakująca kwota będzie musiała zostać pokryta ze środków budżetowych niepochodzących z opłat za śmieci, czyli podatków Mieszkańców. Odbyłoby się to kosztem zrezygnowania z planowanych w gminie w przyszłym roku inwestycji.

Warto także zaznaczyć, że Gmina nie może zarabiać na śmieciach. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być przeznaczone na inne cele.

JAK ZOSTAŁA OBLICZONA NOWA STAWKA?

Nowa stawka opłaty została skalkulowana w oparciu o ilość wody zadeklarowaną przez właścicieli nieruchomości w złożonych deklaracjach, w stosunku do kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w przyszłym roku.

Koszty te obejmują:

  • odbiór, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
  • tworzenie i utrzymanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, w tym zagospodarowanie dostarczonych przez mieszkańców odpadów,
  • edukację ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi,
  • obsługę administracyjną gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Przypominamy także o:

REGULARNYM UISZCZANIU OPŁAT

Nie wszyscy Mieszkańcy gminy Lesznowola poczuwają się do obowiązku współfinansowania gospodarki komunalnej. Część figurujących w systemie osób nie uiszcza opłaty za odbiór produkowanych przez siebie śmieci, dlatego ściągalność opłaty za odbiór odpadów nie jest stuprocentowa – wynosi około 90 proc.

SEGREGOWANIU ODPADÓW

W naszej gminie wytwarzamy najwięcej odpadów zmieszanych, które stanowią ok. 55% masy wszystkich odpadów. Następne pod względem ilości są odpady zielone, stanowiące ok. 18,5%, dalej frakcje surowcowe (papier, plastik, metal i szkło, w tym zmieszane odpady opakowaniowe) – ok. 17,96% oraz gabaryty – ok. 5%. Pozostałe 9,5% stanowią: odpady bio kuchenne, zużyte opony, przeterminowane leki, baterie, itp.

Koszty odbioru i zagospodarowania niesegregowanych odpadów komunalnych są najwyższe, co wynika przede wszystkim z wysokich kosztów ich zagospodarowania.

Jakość segregacji jest istotna w kontekście osiągnięcia ustawowo wymaganych poziomów odzysku i recyklingu. W roku 2023 wymagany poziom wynosił 35%, w bieżącym wynosi 45%, natomiast w 2025 roku ma to być 55% w stosunku do całej masy wytworzonych odpadów. Przy obecnej jakości prowadzonej u źródła segregacji, będzie to bardzo trudne do osiągnięcia.

W przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów gminom grożą wysokie kary, które mogą także wpłynąć na wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Skip to content