Nowe udogodnienia dla osób niesłyszących. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu została wyposażona w usługę tłumacza języka migowego. Dzięki temu osoby głuche będą mogły umówić się na wideoporadę lekarską oraz uzyskać informację o swoim stanie zdrowia. W wideorozmowie na żywo uczestniczyć będzie pacjent, lekarz/pielęgniarka oraz profesjonalny tłumacz polskiego języka migowego.
Jak skorzystać z TPK?
Usługa tłumacza dostępna jest w godzinach funkcjonowania TPK, tj. poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 następnego dnia,
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8.00 do 8.00 następnego dnia.
Osoba głucha, która chciałaby skorzystać z porady na TPK musi wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej Domowej Opieki Medycznej i zaznaczyć pole „Tak” przy opcji „Konsultacja w języku migowym”. Otrzyma ona wówczas SMS-em i na adres e-mail link do wideorozmowy. Po jego uruchomieniu pojawi się ekran z widocznym tłumaczem.
Kiedy można skorzystać z TPK?
Z TPK można skorzystać w sytuacji:
- nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.
Kontaktując się z TPK, pacjent otrzyma poradę pielęgniarki/położnej lub lekarską w formie telekonsultacji. Może uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. TPK działa od października 2021 roku.